مشکل رایج یبوست و انواع راه های درمان رهایی از آن

یبوست چیست

در این مقاله به بررسی این موضوع که عارضه یبوست چیست و چه عوارض و علائمی در صورت عدم درمان خواهد داشت می پردازیم. سپس راه هایی رایج برای برطرف کردن این بیماری پیشنهاد می کنیم.

یبوست (یبس بودن) چیست؟

 یبوست بودن به این معنی است که حرکات روده فرد برای دفع مدفوع به سختی انجام می گیرد  یا کمتر از حد معمول اتفاق می افتد. این عارضه بسیار رایج است و تقریباً اکثر افراد در برهه ای زندگی خود با این بیماری  مواجه می شوند.

البته این واقعیت هم باید در نظر بگیریم که مدت زمان اجابت مزاج روده در هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت است. بدن بعضی از افراد سه بار در روز عمل دفع دارد. بعضی دیگر فقط چند بار در هفته این عمل را دارند.

معمولا بیشترین روز که برای دفع مدفوع به طول می انجامد 3 روز است و بعد از 3 روز ، خروج مدفوع سخت و دشوار می شود.

علائم یبس بودن چیست؟

در صورت ابتلا به بیماری یبوست ، ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

  1. دفع مدفوع کم 
  2. مشکل در دفع و فشار آوردن
  3. مدفوع سفت یا کوچک
  4. نفخ شکم

همچنین ممکن است احساس کنید برای خروج مدفوع خود به کمک نیاز دارید ، مانند فشار دادن شکم یا استفاده از انگشتان برای برداشتن مدفوع از پایین.

علائم یبوست

چرا و به چه دلیل دچار یبوست می شویم؟

از دلایل رایج یبس بودن افراد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر رژیم غذایی روزانه 
  • عدم داشتن فیبر کافی در رژیم غذایی
  • خوردن فراورده های لبنی
  • عدم تحرک و فعالیت
  • ابتلا به بیماریهای نشیمنگاهی مانند بواسیر، فیستول و شقاق 
  • مقاومت در برابر مدفوع کردن
  • فشار بیش از حد
  • استفاده خارج از تعادل از انواع ملین ها
  • استفاده برخی از داروها (به ویژه داروهای ضد درد شدید مانند مواد مخدر ، داروهای ضد افسردگی و قرص آهن)
  • داروهای ضد اسیدی که کلسیم یا آلومینیوم دارند
  • اختلالات اشتهایی
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • بارداری
  • مشکلات مربوط به اعصاب و عضلات در سیستم هضم شما
  • سرطان روده کوچک و بزرگ
  • شرایط غیر عادی عصبی مانند بیماری پارکینسون یا مولتیپل اسکلروزیس
  • کم کاری تیروئید

برای برطرف کردن این عارضه چه کاری باید انجام دهم؟

اگر قصد دارید که هر چه زود تر از این عارضه راحت شده و به کارهای روزمره خود بازگردید روش های زیر را دنبال کنید:

  • روزانه دو تا چهار لیوان آب اضافی بنوشید ، مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد مایعات را به دلیل دیگری محدود کنید.
  • از مایعات گرم به خصوص زمان صبحانه استفاده کنید.
  • میوه و سبزیجات را به رژیم خود اضافه کنید.
  • آلو و غلات حاوی سبوس مصرف کنید.
  • بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. هنگامی که بدن خود را حرکت می دهید ، عضلات روده نیز فعالیت بیشتری دارند و عمل دفع راحت تر انجام می پذیرد.
  • زمان اجابت مزاج خود را به تعویق نیندازید و زمانی که آن را حس می کنید از سرویس بهداشتی استفاده کنید.

آیا می توانم از ابتلا به یبوست جلوگیری کنم؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم بله! در بسیاری از موارد ، می توانید. اگر به دنبال راهی برای پیشگیری از این عارضه هستید، ما موارد زیر را پیشنهاد می کنیم:

  • یک رژیم غذایی متعادل و با فیبر فراوان بخورید. از جمله منابع خوب فیبر ها ؛ میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و نان و غلات سبوس دار هستند.
  • روزانه 1/2 تا 2 چهارم آب و مایعات دیگر بنوشید (مگر اینکه پزشک شما را در یک رژیم غذایی محدود به مایعات مصرف کند). 
  • از مصرف کافئین خودداری کنید. کافئین می تواند سبب از دست رفتن آب بدن شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *